IKEA Hengelo
Advies geven over een nieuwe keuken, ontbijt klaarmaken, zorgen voor goed gevulde schappen en ga zo maar door; de werknemers van IKEA Hengelo staan zeven dagen per week met een glimlach op de werkvloer om het winkelen voor de klant zo comfortabel mogelijk te maken. Sinds vijf jaar wordt het team versterkt door echte doorzetters!
Wist u dat IKEA meer dan 389 vestigingen heeft, verspreid over 48 landen? IKEA Hengelo is één van deze vestigingen. Op drukke dagen komen hier maar liefst 1200 mensen ontbijten. Er werken dan ook ruim 350 medewerkers in deze vestiging. "De visie van IKEA is om een beter bestaan voor zoveel mogelijk mensen mogelijk te maken. Niet alleen voor de klant, óók voor de medewerkers. Vandaar dat we in 2011 hebben besloten om medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen", licht HR Adviseur Linda Voorthuis – van Otten toe.
"Verzekerd van een glimlach!"
Zelfstandigheid
Linda: "Er zijn momenteel zes doorzetters bij ons in dienst. In het begin werden zij dagelijks begeleid door een interne jobcoach. De medewerkers hebben zich echter goed ontwikkeld en hebben zich het werken bij IKEA helemaal eigen gemaakt. Ze werken nu vrijwel allemaal zelfstandig!" Wekelijks is er nog wel een medewerker (werkcoach) van de sociale werkplaats (SWB) aanwezig, maar in principe ligt de begeleiding bij de directe collega's en manager van de afdeling.
'The peace keeper'
David Veldkamp is één van de teammanagers van de markethall, waar vier doorzetters werken. Hij is het directe aanspreekpunt wanneer collega's er onderling niet uitkomen. "Werken bij IKEA betekent werken met veel verschillende partijen. Dit is een uitdaging; hoe houd je bijvoorbeeld de klant tevreden als je het antwoord op zijn/haar vraag niet weet en je je collega niet kunt vinden? De medewerkers pakken dit erg goed op! Annelies is hier een mooi voorbeeld van. Zij is 'The peacekeeper' van de afdeling. Ze probeert de sfeer altijd gemoedelijk en leuk te houden en wil dat iedereen het naar zijn zin heeft. We zijn hierdoor altijd verzekerd van een glimlach op de afdeling!"
Een frisse blik
Een kans geven aan medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt, levert naast een goed gevoel, nog iets heel moois op. Linda: "Onze doorzetters kwamen hier binnen met een frisse en nieuwe blik op dingen. Dit gaven ze aan ons terug en dit leverde ons weer nieuwe inzichten op." Op de vraag of ze andere bedrijven aanraden om ook doorzetters in dienst te nemen, antwoordt David: "Absoluut, die kans moet je hen geven!" Collega Linda vult aan: "Ze ontwikkelen zich goed en zijn zeker van toegevoegde waarde voor je bedrijf!"